banner

divendres, 19 de març del 2010

Helvetica


El 1956 Max Miedinger rep un encàrrec d'Edouard Hoffmann (Fundició Haas) de modernitzar l'estil del tipus sans-serif d'aquesta casa tipogràfica. El tipus era Haas Grotesk i es basava en el Akzidenz Grotesk de la Fundició Berthold de finals del segle XIX. Miedinger redisseny la tipografia, convertint-la en el "Neue Haas Grotesk".
Del 1957 al 1961 el tipus conserva el nom del disseny de Miedinger, però en el moment que la Fosa Stempel adquireix la Fundició Haas (juntament amb els drets dels dissenys originals), els nous amos (particularment Walter Cunz) decideixen desenvolupar una sèrie completa amb diferents pesos, i de renom com "helvetica" (en llatí, "suïssa", adjectiu). La Fundición Stempel el llança comercialment per a les màquines Linotype, i en poc temps, amb l'ajuda del seu nou nom i d'un boom de l'exportació del disseny objectiu (inicialment suís, després conegut com Estil Tipográfico Internacional), Helvetica es posiciona entre les tipografies més usades de la història.
Helvetica és un tipus eficaç per a ús quotidià, especialment per a titulars (poc menys per a cos de text), el seu èxit es deu a la seva estupenda escalabilitat en tot tipus de situacions així com a la profusió amb què va ser usada durant el període en què el corrent l'estil internacional va marcar la pauta del grafisme (durant els anys 1950 i anys 1960).
L'epítom de la precisió minimitzada és atribuït a l'apel lació de negocis desitjant comunicar una incisiva i seriosa identitat corporativa. L'adaptació de les tipografies que no eren llatines a l'estètica de Helvetica i la gran quantitat de llenguatge específic per a cartes i accents van convertir Helvetica a la tipografia corporativa més famosa dels 60's i 70's.
El gran salt que el desenvolupament tecnològic ha tingut i la introducció de l'ordinador personal el 1984 va revolucionar el món del disseny: es democratitza l'accessibilitat a les eines del disseny i per a l'any 1986 Adobe havia llançat una col lecció de tipografies que contenia més de mil tipus, incloent-hi la Helvetica Neue. L'efecte de l'ús d'aquesta tipografia era obvi. L'aparició d'una nova tecnologia i una suposada alliberament de les abans indispensables habilitats bàsiques de disseny, ens introdueixen en la caiguda de les regles que governen el disseny tipogràfic modernista.
A finals dels anys 1980, el virus postmodernista ataca amb tot el seu poder: l'escena havia estat anomenada per un creixement desenfrenat i un caos estilístic - a cada dissenyador la seva pròpia tipografia.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada